top of page
Writer's pictureNiklas Roitto

Mitkä ovat Microsoftin ERP-tuotteet ja miten ne eroavat toisistaan?


Microsoftin matka ERP-markkinoille alkoi 2000-luvun alussa ja on sittemmin kehittynyt merkittäväksi osaksi yrityksen liiketoimintaa. Lukuisten tuotteiden ja nimivaihdosten takia on kuitenkin ollut haastavaa erottaa tuotteet toisistaan. Tässä blogissa kerron miten Microsoftin ERP-liiketoiminta syntyi ja miten tuotteet ja niiden nimet ovat kehittyneet vuosien varrella.


Microsoft mukaan ERP-liiketoimintaan

Microsoftin ensimmäinen merkittävä askel ERP-markkinoille tapahtui, kun se vuonna 2001 osti yhdysvaltalaisen Great Plains Softwaren. Tämä kauppa avasi Microsoftille oven Yhdysvaltojen ERP-markkinoille. Great Plains Softwaren tunnetuimmat tuotteet olivat Great Plains ja Solomon, jotka myöhemmin saivat nimet Dynamics GP ja Dynamics SL.


Navisionin hankinta

Seuraava merkittävä laajentuminen tapahtui 2002, kun Microsoft osti tanskalaisen Navisionin. Tämä hankinta antoi Microsoftille vahvan jalansijan Euroopan ERP-markkinoille ja oli Microsoftin ensimmäinen yli miljardin dollarin yrityskauppa Yhdysvaltojen ulkopuolella. Navisionin keskeisimmät tuotteet olivat Navision-ohjelmistot sekä isommille yhtiöille suunnattu Axapta.


Business Solutions -divisioonan perustaminen

Great Plains ja Navision -yritysostojen jälkeen Microsoft perusti Business Solutions -divisioonan, joka yhdisti molempien yhtiöiden liiketoiminnat ja keskittyi ERP- ja CRM-ratkaisujen kehittämiseen. Vuonna 2005 seurasi Dynamics-tuoteperheen lanseeraus, jolla pyrittiin selkeyttämään tuotteiden nimeämiskäytäntöjä ja yhtenäistämään tuotevalikoimaa. Tässä yhteydessä Navisionista tuli Dynamics NAV ja Axaptasta Dynamics AX.


Dynamics 365 -alustan lanseeraus

Vuonna 2016 Microsoft esitteli Dynamics 365 -alustan, joka yhdisti ERP- ja CRM-toiminnot yhdeksi pilvipohjaiseksi ratkaisuksi. Dynamics 365 -alustan ensimmäinen toiminnanohjausjärjestelmä oli Dynamics 365 Finance & Operations, joka korvasi vanhan Dynamics AX:n.


Kaksi vuotta myöhemmin lanseerattiin Dynamics 365 Business Central Online korvaamaan Dynamics NAV. NAV:n laajan käyttäjäkunnan takia Microsoft päätti kuitenkin jatkaa myös omaan konesaliin asennettavan version tarjoamista, jonka nimeksi annettiin Dynamics 365 Business Central On-premises.


Muutaman vuoden siirtymävaiheen jälkeen Microsoft lakkautti Dynamics NAV:n, sekä aiemmin mainittujen Dynamics GP:n ja SL:n tuotekehityksen. Tämän seurauksena Microsoft on kehottanut kyseisiä tuotteita käyttäviä asiakkaitaan siirtymään Business Centraliin. Voit tarkistaa Adaptorin Dynamics NAV-sivuilta oman NAV-versiosi ylläpitoon liittyvän tilanteen ja tutkia, mitä hyötyjä uusimpaan pilviversioon siirtyminen tuo mukanaan.



Microsoftin ERP-tuotteet tänä päivänä

Viimeisin muutos ERP-tuotteisiin tapahtui vuonna 2019 kun Dynamics 365 Finance & Operations pilkottiin kahdeksi erilliseksi tuotteeksi: Dynamics 365 Finance ja Dynamics 365 Supply Chain Management. Alla olevasta taulukosta näet tällä hetkellä myynnissä olevien tuotteiden keskeisimmät ominaisuudet ja erot.


Kun tarkastellaan kilpailevia tuotteita, voidaan todeta, että Dynamics 365 Financen ja Dynamics 365 Supply Chain Managementin suurimpia kilpailijoita ovat SAP, Oracle Fusion, Infor, IFS ja Netsuite. Dynamics 365 Business Centralin kohdalla merkittäviä kansainvälisiä kilpailijoita ovat Netsuite ja Odoo.

Ominaisuus

Dynamics 365 Business Central

Dynamics 365 Finance & Dynamics 365 Supply Chain Management

Toimitustapa:

Pilvipalveluna tai on-premises

Pilvipalveluna

Kohderyhmä:

Pk-yritykset ja suuret yritykset

Suuryritykset ja monikansalliset konsernit

Toiminnot:

Kattavat perustoiminnot, kuten myynti, taloushallinto, ja toimitusketju

Laajemmat toiminnot, kuten monimutkainen kansainvälinen kaupankäytni, ja tuotannonhallinta

Tekoäly:

Sisäänrakennettu Copilot-tekoäly

Sisäänrakennettu Copilot-tekoäly

Skaalautuvuus:

Pienten sekä suurten yhtiöiden tarpeisiin

Erittäin skaalautuva suurille yrityksille

Kansainvälineet toiminnot:

Lokalisoitavissa yli 100 maahan

Mahdollistaa globaalin liiketoiminnan

Käyttöliittymä ja käyttökokemus:

Selkeä ja intuitiivinen

Laaja ja monipuolinen

Käyttöönotto:

Nopeampi käyttöönotto ja helpompi räätälöidä

Vaativampi käyttöönotto ja monimutkaisempi räätälöidä

Lisenssien hinnoittelu:

Käyttäjäpohjainen

Käyttäjäpohjainen sekä toimintopohjainen; minimitilaus 20 käyttäjää

Microsoftin ERP-tuotteet ja niiden nimeämiskäytännöt ovat vuosien varrella muuttuneet ja kehittyneet vastaamaan markkinoiden ja asiakkaiden tarpeita. Toivottavasti olet tämän yleiskatsauksen avulla saanut paremman ymmärryksen Microsoftin ERP-tarjonnasta ja sen eri tuotteista.


Adaptor on Microsoftin luotettu kumppani ja Business Central -jälleenmyyjä. Uskomme vahvasti, että Business Central on tällä hetkellä markkinoiden paras ERP-järjestelmä. Se soveltuu hyvin lähes kaikille suomalaisille yrityksille, jotka etsivät modernia pilvipalvelua liiketoiminnan hallintaan.

Mikäli tarvitset apua sopivan tuotteen valinnassa tai suunnittelet Business Centralin käyttöönottoa, ota yhteyttä Adaptorin asiantuntijoihin niin autamme!

bottom of page